Kwaliteit en certificering Werken bij Heating Group Contact

Wegdekverwarming

Wegdekverwarming wordt toegepast ter bescherming van het wegdek tegen gladheid door vorst en sneeuwval en is toepasbaar onder diverse vormen van bestrating. Naast een heleboel ongemak voorkomt wegdekverwarming hiermee gevaarlijke situaties: ongelukken en valpartijen komen regelmatig voor door gladheid en kunnen veel letsel ten gevolg hebben. Goede wegdekverwarming is dus onmisbaar om de veiligheid te waarborgen.

Technisch advies?

Soorten wegdekken

Elektrische wegdekverwarming bestaat uit verwarmingskabels die in patroon op een bovennet gemonteerd worden. De keuze voor het type verwarmingskabel hangt af van de gekozen afwerklaag, zo wordt er onder asfalt voor een kabel gekozen met een hoger vermogen dan onder bijvoorbeeld beton. Hieronder de specificaties voor de verschillende afwerklagen:

  • Beton: de meest voorkomende uitvoering. Op maat gemaakte verwarmingskabels worden op een bovennet gemonteerd. De deklaag boven de kabel dient 3-4 cm te zijn. Doorgaans wordt er 200-220W/m2 aan vermogen geïnstalleerd.
  • Asfalt: speciale verwarmingskabels, bestand tegen hoge temperaturen, worden op maat gemaakt. Bij deze toepassing wordt 300-350W/m2 vermogen geïnstalleerd.
  • Klinkers: bij klinkers is de werkwijze anders dan bij de overige afwerklagen. Er wordt dan gestabiliseerd zand gebruikt waarop op maat geproduceerde verwarmingsmatten geplaatst worden. Deze matten worden afgedekt met een laag van 2-3cm van gestabiliseerd zand. De ideale dikte van de klinkers is ca. 6cm. Er wordt bij klinkers 300W/m2 geïnstalleerd.

Spoorverwarming of vlakverwarming

Naast de keuze voor de verschillende afwerklagen kan er bij wegdekverwarming gekozen worden voor spoorverwarming of vlakverwarming.

  • Bij spoorverwarming worden enkel de rijsporen verwarmd, deze zijn standaard 90 cm breed maar kunnen desgewenst smaller of breder gelegd worden.
  • Bij vlakverwarming wordt het gehele oppervlakte verwarmd met enkel onverwarmde randen aan de zijkant.

Minder verbruik door slimme sensoren

Bij het monteren van wegdekverwarming worden 2 ‘voelers’ in het wegdek geplaatst. Deze sensoren meten de temperatuur en constateren de aanwezigheid van vocht of winterse neerslag.
Door middel van een bijbehorende regelkast wordt het verwarmingssysteem automatisch in werking gesteld bij een vooraf ingestelde waarde (vaak 3 graden boven nul). Het systeem verbruikt hierdoor niet meer energie dan noodzakelijk. Gemiddeld zal het systeem slechts 100-150 uur per jaar aan staan. De regelkast kan desgewenst onder andere uitgerust worden met een storingsmelder, kWh-teller en een potentiaal vrij contact.

Uitstekende service & garantie

Bij Heating Group staan we bekend om onze uitstekende service. We zijn zeer flexibel in onze planning, zorgen voor een snelle montage en kunnen desgewenst als aannemer fungeren bij renovaties. Daarnaast is onze garantietermijn zeer ruim: standaard geldt een garantie van 10 jaar, bij montage door Heating Group verhogen we deze garantie tot 15 jaar en bij het afsluiten van een servicecontract zelfs tot 20 jaar garantie. Ter vergelijking: 2 jaar garantie is de wettelijke norm.
Wanneer u een service contract afsluit bent u daarnaast verzekerd van een jaarlijkse inspectie van de wegdekverwarming voor de winterperiode en een korte responstijd in geval van storing. Zo kunt u te allen tijde vertrouwen op een veilig wegdek.

Adviseur Wegdekverwarming

Meer informatie over de mogelijkheden?


Technisch advies Vraag om informatie